February, May/June, August, December
Itu lah bulan paling sibuk bagi saya. Dulu masa blaja kat U ingatkan tugas seorang akauntan cuma sediakan penyata kewangan. Ternyata andaianku itu salah. Banyak benda nak kena buat. Rambut semakin hari semakin kurang.
Febuary- Isi Borang E. Perlu kira gaji & bonus yang dibayar kepada staff-staff. Lepas tu tak dilupakan KWSP dan SOCSO.
p/s- sbelum ni dorang tak pernah hantar walaupun dapat surat amaran dari LHDNM.
May/June- Kena Hantar Borang B. Penyata Kewangan kena buat. Nak declare brapa dapat income dalam setahun. Borang P pun kena buat juga sebab saya kerja ni jenis partnership. So kena buat untuk dua orang.
August - Memandangkan saya kerja kat firma guaman, saya kena jaga dua jenis account, clients account dan office account. Client account tu saya kena selalu key in kat UBS system sebab kalau tak nanti tak sempat nak audit. Nanti tak pasal-pasal, lawyer practising certificate dorang lewat apply, jadi loyar buruk la nanti (harap-harap bos tak baca blog saya)
December- Bulan paling seronok bagi staff sini. Kalau banyak income, banyak juga lah bonus dapat. Nak kurangkan tax la tuuuuu... Tapi yang sengsara tu bahagian account lerrr...
Tugas seorang akauntan ni susah juga. Bukan nak buat payroll saja. Tapi sampai hari ni staff-staff asyik minta gaji awal dari saya walaupun bos dah tetapkan tarikh gaji setiap bulan. Saya cuma ikut arahan bos je. Kalau mau gaji awal, buat la firm sendiri.
Nak letak gambar apa ahhh... hmmm.....
No comments:
Post a Comment